logo

Idén kivételesen nem a világ megmentése lesz a küldetésünk. Egy a világot már megmentő és méltatlanul elfeledett nyugdíjas jedinek kell segítenünk. Története a messzi Tatuin bolygón kezdődött és itt is ér véget. Jedierejét és hirtelen haragú apja miatt kézfejét elvesztve próbálna boldogulni nagybátyja farmján. Szemeitekből a könnyeket morzsolva próbáljátok végigolvasni a szabályokat és megalkotni a világ legeslegjobb jedikesztyűjét.

A Tatuin:

Egy 8x8m-es 20cm magas palánkkal határolt terület. A padlózat parketta vagy irodai padlószőnyeg (január elején kiderül).

A Tatuin 3D-ben

A Tatuin 3D-ben

Pálya 2D

Pálya 2D

A célterületek:

A pályán 15 pontot érő célterület és 20 kisebb akadály található. A feladat a kockák eljuttatása a különböző pontot érő célterületek tetejére. Az A célterület négy kicsi oszlopon helyezkedik el mely összesen 40cm x 40cm alapterületű.

 Célterület
 Hosszúság
 Szélesség
 Magasság
 Pontszám
A 30cm  20cm  36cm 108
B 32cm 22cm 34cm  72
C 30cm 21cm 26cm  36
D 30cm  26cm 21cm  12
E  20cm  15cm 13cm 0

Célpontok,méretek,pontok

A Tatuin kocka:

A küldetés indulásakor 20db a csapat színével jelölt kockát lehet elhelyezni a roboton. A kocka mezei földi megfelelője a pöttyös dobókocka:

kocka

15x15x15mm +/-2mm ~3gramm műanyag dobókocka

Lehet saját kockákat is hozni, de rendelkezni kell mind a 4 különböző színű (piros,kék,zöld,lila) készlettel.

A légpárnás kockarakó:

  • Légpárnásnak olyan jármű számít ami egy vékony levegőrétegen siklik. Ez lehet a klasszikus szoknyás verzió vagy olyan is amit még csak most fedez fel valamelyikőtök, DE nem repülő eszköz (helikopter,quadrocopter).
  • A robot bármikor érintkezhet a talajjal, megállhat, siklás közben súrlódhat. A lényeg, hogy ne guruljon:) A súrlódás nem használható kormányzásra (korcsolya szerű mechanika)
  • A robot mérete maximálisan 50x40cm lehet és ebből a síkból egyedül a robotkar (1 darab / robot) nyúlhat ki legfeljebb 35cm-re. A robot súlya ne legyen 3 kg-nál nagyobb.
  • A robot minden olyan forgó alkatrészét védeni kell ami sérülést okozhat egy másik robotban (fémháló). A nagy fordulatszámmal forgó légcsavar, csak gyári műanyag lehet a balesetek elkerülése végett.
  • Minden robotot kötelező azonnali vészmegállítás funkcióval ellátni.
  • Bármilyen hardver szerelhető a robotra ami az irányítást segíti pl. FPV kamera..
  • Lehetőség van aktív védelemre ami adott esetben azt jelenti, hogy a mozgatáshoz használt ventilátorok alkalmazhatóak az ellenfél mozgásának megnehezítéséhez. A robotkarral lehet védeni a letett kockát, de csak a célterület felett.
  • A robotkar nem tartalmazhat extra felszerelést (penge, lángszóró, légfúvó..) csak olyan eszközt ami a kocka felvételéhez lerakásához kell. Korlátozni más robotkar mozgását csak akadályozással lehet, nem lehet pl. lefogni. Kocka csak mechanikus módon távolítható el a célterületről. (nem lehet lefújni)
  • A robotot úgy kell felépíteni, hogy a legalacsonyabb (21cm) célterületen letett kockát se fújhassa le semmilyen körülmények között.
  • Más csapat kockáját nem lehet tartósan felvenni, gyűjteni.

A verseny és a feladat:

A csapatokat egy program sorsolja négyes csoportba. Egy küldetés ideje 15-20 perc. A nap folyamán a versenyen elindult csapatok száma alapján egy csapat akár 3-6 alkalommal is összemérheti technológiája fejlettségét a többiekkel. Az első kör után (minden csapat elindult a pályán 1x) a legtöbb pontot elért csapat a legkevesebb pontot elérő csapattal és a ponttáblázat számtani közepén elhelyezkedő 2 csapattal kerül össze. A második legtöbb pontot elérő a második legkevesebb pontot szerzett csapattal plusz a ponttáblázat közepéről +2 csapat és így tovább. Hasonló pontszám esetén a csapat nevének abc sorrendje dönt. Három forduló után a 8 legtöbb pontot elért csapat külön döntőt vív a győzelemért. Előfordulhat, hogy egy csapatnak egymás után kell pályára lépnie így a robot energiaellátását erre az esetre méretezzük vagy gondoskodjunk tartalék aksiról. A megszerzett pontok folyamatosan összeadódnak így a döntőbe jutott csapatok extra pontokat szerezhetnek.

A robotok elhelyezésére és felkészítésére 5 perc áll rendelkezésre. Aki nem tud elindulni a forduló végéig próbálkozhat, de az óra ketyegni fog.
Minden célterületen a csapat által első alkalommal és csak egy lerakott kockáért jár a pont. A pont abban a pillanatban jár amikor a kocka érinti a célterületet és leválik a robotról. A forduló végén minden célterületen lévő kocka újra pontot ér, de a célterület adott pontszámán osztoznia kell más csapat ugyanazon a célterületen lévő kockáival. Egy példa: 72 pontos a célterület. A “B” csapat lerakott egy kockát az 72 pont. Jön “C” csapat és ő is lerakja a kockát ez neki is 72 pont. A forduló végén kettejük kockája csak 36-36 pontot ér ezért “C” csapat elemi érdeke, hogy “B” csapat kockáját eltüntesse a célterületről megszerezve a teljes 72 pontot.
Idén nincs szabály a feltartásra, akadályoztatásra. Továbbra is érvényes viszont, hogy egymás robotjaiban szándékosan kárt tenni nem lehet. Amennyiben két robot összeakad és patthelyzet alakul ki amit nem sikerül feloldani, mindkét csapat real-time a kiindulási pontra kell visszavigye a robotot.

A nap folyamán végig lehet barkácsolni, programozni, módosítani a roboton.

A Jedikesztyű:

Az irányítás valós időben egy kézfejre (csuklótól az ujjhegyig) szerelt szenzorok segítségével történhet vagy a kéz mozgását feldolgozó rendszer segítségével. Erre a célra kifejlesztett gyári eszköz (kinect, leapmotion, vr kesztyű) nem használható, de a működési elv utánépíthető.

  • Nincs lehetőség a kéz ‘gyári’ adottságait megnövelni (kitömött lapátkesztyű, dróttal meghosszabbított ujjak..)
  • a kesztyű nem tartalmazhat potenciométert, de az ellenállás változásán alapuló flexsensor minden további nélkül beépíthető. A videóban elmondottakkal ellentétben a mechanikus kapcsolók minden formája engedélyezett.
  • A kesztyűnek illetve a kézfejnek nem kell tartalmaznia a teljes hardvert csak az érzékelőket.
  • Az irányítást a kisorsolt sarokból végzi a jedilovag, nem követheti a robotot. A csapat többi tagja természetesen szabadon mozogva hasznos tanácsokkal láthatja el őt.

Tesztelés stb:

A pályát péntek reggel kezdjük építeni. A tapasztalatok alapján délután háromra nagy vonalakban kész leszünk. Szokás szerint egész éjszaka lehet majd tesztelni, ‘csinosítani’ a robotokat. Alapvetően egész jó szokott lenni ez is. Aludni a tornateremben lehet, hálózsákot hozzatok, tornaszivacs melegvizes tusoló van.

A versenyre február végéig lehet jelentkezni, de ahogy a fejlesztést ezt se hagyjátok a végére.

A verseny szombat 10.00-kor kezdődik és 18-20.00-ig tart, utána afterparty. Szombat este is itt lehet aludni, így nem kell éjszaka útnak indulni.

Az idei verseny más mint az elmúlt 8 évben megszokott. Mikor lelki szemeim előtt elképzelem a versenyt és mondjuk a döntőt, látok sok fiatal mérnököt akik a levegőben markolva a semmit próbálják osztani az erőt. Úgy gondolom ez érdekes és egyedülálló pillanat lesz. Nehéz feladat és nagy technológiai kihívás melyhez ezúton szeretnék annyit hozzátenni:

Az erő legyen veletek!

Sipos Attila

UI: kérdés esetén írjatok